Titols i resum a tot arreu

La Secció d'Història i Arqueologia organitza l'acte:

Conversa amb els diputats sabadellencs al Congrés dels Diputats (1977-2004): Dolors Calvet, Joan Marcet i Jordi Casas

 

A càrrec dels diputats: Dolors Calvet, Joan Marcet i Jordi Casas. Modera: Marc Basté, editor del Diari de Sabadell
 

Marc Basté conversarà amb els tres diputats sabadellencs al Congrés dels Diputats sobre les seves vivències.
Es tractarà de veure quina fou la seva experiència a nivell personal, quin moment polític els va tocar viure i gestionar? Quin paper va tenir cadascun dels seus grups parlamentaris? Els diputats per la circumscripció de Barcelona van exercir de representants de Sabadell? Quins temes recurrents hi havia que encara avui siguin qüestió de debat polític? (veure cartell)

Dia: dijous 6 de març de 2025
Hora: 19h
Lloc: Fundació Bosch i Cardellach (carrer d'en Font, 1)
Preu: gratuït
Organitza: Secció Història i Arqueologia
Data: 06/03/2025
Hora: 19 : 00
Localització: Fundació Bosch i Cardellach

Acte d'homenatge a Pep Domènech (Sabadell, 1949-2025)


La Fundació Bosch i Cardellach se suma a l'acte d'homenatge a l'artista Pep Domènech (Sabadell, 1949-2025) organitzat per la seva família.

L'acte tindrà lloc el proper divendres 7 de març a les 19h, al Museu d'Art de Sabadell (Carrer del Doctor Puig, 16) i comptarà amb intervencions de familiars, amics i persones properes.
Pep Domènech està considerat com un dels pioners de l'art conceptual a Catalunya, mostrant la seva obra en importants exposicions a la Fundació Joan Miró, a Metrònom i a la Sala Tres. A nivell local, també destaca la seva faceta com a docent i director de l'Escola Illa.(veure cartell)
Data: 07/03/2025
Hora: 19 : 00
Localització: Museu d'Art de Sabadell

La Secció de Territori i Espai Urbà organitza l'acte:

El redisseny de les xarxes de transport públic: primer pas per dissenyar la ciutat del futur

A càrrec de Salvador Rueda Palenzuela, ecòleg urbà i Doctor Honoris Causa per l´Escola d´Arquitectura Veritas de Costa Rica

 
Volem parlar i proposar millores al Transport públic i abordar els Principis que haurien d’inspirar el disseny d’una nova xarxa. Per començar a fer-ho, ens visita en Salvador Rueda Palenzuela, director de la Fundació Ecologia Urbana i Territorial, ecòleg urbà i Doctor Honoris Causa per l’Escola d´Arquitectura Veritas de Costa Rica, que, entre moltes altres coses, ha concebut un nou  model d’urbanisme. L'Urbanisme Ecosistèmic amb el disseny d’una nova cèl·lula urbana: la Superilla. El model de Superilles aborda la pràctica totalitat dels reptes amb base territorial que avui en dia té la ciutat, i integra en un únic model la major part d’àrees sectorials. I una de les primeres passes per aconseguir-ho és del redisseny de la xarxa d’autobusos, com a una de les peces clau per aconseguir una ciutat més ecològica. 
Salvador Rueda ha inspirat i assessorat nombroses ciutats al món: Barcelona, Lima, Buenos Aires, Quito, Bogota?… i altres grans ciutats de tot el món. Volem que ens aporti les seves reflexions i teories per a la millora del transport públic a Sabadell.
Ens parlarà del redisseny de les xarxes de transport públic com a primer pas per dissenyar la ciutat del futur.
Entenem que hi ha un marge de millora important per optimitzar els serveis actuals  que permetrien millorar la qualitat de l’espai públic, la cohesió i equitat social, l’accessibilitat als sectors d’activitat econòmica, la reducció de trànsit i la pacificació de carrers, la minoració de la contaminació. En definitiva, molta més qualitat de vida a la ciutat.
Després d’aquesta primera ponència que ens pot donar un marc on actuar i obrir la mirada, la Fundació, amb noves activitats, seguirà estudiant la situació que tenim a Sabadell i les possibles millores a fer, optimitzant els recursos que la ciutat ja té. (veure cartell)


Salvador Rueda Palenzuela és ecòleg urbà i Doctor Honoris Causa per l´Escola d´Arquitectura Veritas de Costa Rica. Llicenciat en Ciències biològiques i Psicologia per la Universitat de Barcelona, diplomat en Enginyeria ambiental i en Gestió energètica, s'ha especialitzat en diferents aspectes del medi ambient urbà des d'una perspectiva integral. President de la Fundació Ecologia Urbana i Territorial; fundador i director de l'Agència d'ecologia Urbana de Barcelona 2000/2020. S'ha especialitzat en l'anàlisi i la planificació de sistemes complexos. Ha desenvolupat models d’ocupació i metabolisme urbans amb criteris de sostenibilitat. Ha concebut un nou urbanisme: L'Urbanisme Ecosistèmic i una nova cèl·lula urbana: la superilla, base del model de mobilitat i espai públic i base del model urbanístic de qualsevol sistema urbà. Ha creat un nou diccionari per llegir la ciutat i un instrument de mesura per calcular la complexitat urbana (diversitat de persones jurídiques). Ha dirigit més de 400 projectes urbans i territorials a 144 ciutats del món. És autor dels llibres: Ecologia urbana; Urbanisme Ecosistèmic; Llibre verd de medi ambient urbà; Barcelona, ciutat mediterrània, compacta i complexa. Una visió de futur més sostenible; Certificat de l'Urbanisme Ecosistèmic; Regenerant el Pla Cerdà. De la mançana de Cerdà a la superilla de l'urbanisme ecosistèmic (2020); Carta per a la planificació ecosistèmica de les ciutats i les metròpolis (2021); ha participat a la redacció del llibre 20 anys de L'Agència d'Ecologia Urbana de Barcelona (2022) que resumeix els treballs teoricopràctics que va dirigir durant els 20 anys de l'Agència. Estima la ciutat, però adora caminar per la muntanya. Els seus millors projectes són els quatre fills. 

Dia: dimarts 11 de març de 2025
Hora: 19h
Lloc: Fundació Bosch i Cardellach (carrer d'en Font, 1)
Preu: gratuït
Organitza: Secció de Territori i Espai Urbà
Data: 11/03/2025
Hora: 19 : 00
Localització: Fundació Bosch i Cardellach

La Secció d'Arts i Lletres organitza l'acte:

Celebració Feliu Formosa

 

Amb les intervencions de Feliu Formosa, traductor, poeta i dramaturg; Jaume C. Pons Alorda, escriptor, traductor i editor; Maria Josep Escrivà, poeta i editora; Joan Sellent, traductor; i Marta Tricuera, actriu. Presenta: Anton Carbonell, coordinador de la Secció d'Arts i Lletres

 
Arran de les diverses publicacions de Feliu Formosa en els últims temps, s'escau de fer, ara més que mai, una CELEBRACIÓ del seu activisme literari i cultural. En els ´darrers mesos ha publicat El quadern groc, un llibre de poesia vitalista i plena d'humor. L'editorial Quid Pro Quo ha emprès la magna edició dels Diaris complets. Lleonard Muntaner ens ha fet arribar Aproximacions, cent vint flaixos de les reflexions del Feliu. I també tenim al nostre abast les seves traduccions de Goethe (Elegies romanes), Paul Klee (Veure i saber) i Bertolt Brecht (Cartilla de guerra alemanya i altres poemes).
L'acte, per tant, vol ser una festa, una celebració de l'obra polièdrica de Feliu Formosa. (veure cartell)

Dia: dimecres 12 de març de 2025
Hora: 19h
Lloc: Fundació Bosch i Cardellach (carrer d'en Font, 1)
Preu: gratuït
Organitza: Secció d'Arts i Lletres
Col·labora: Edicions Lleonard Muntaner, Edicions Quid Pro Quo, Edicions 96 i La Llar del Llibre
 
Data: 12/03/2025
Hora: 19 : 00
Localització: Fundació Bosch i Cardellach

La Secció d'Arts i Lletres organitza el club de lectura:

El crit i la paraula: del gall de Vinyoli al lloro caldersià. A partir dels últims llibres d'Elisabet Jané

A càrrec d'Elisabet Jané, escriptora. Presenta: Antoni Dalmases, escriptor

A partir de les seves dues darreres obres publicades, Afonies i Presents imperfectes, Elisabet Jané comparteix lectures, influències i referents per subratllar la rellevància de fos grans autors de la literatura catalana del segle XX: Joan Vinyoli i Pere Calders. (veure cartell)

Dia: dijous 13 de març de 2025
Hora: 19h
Lloc: Fundació Bosch i Cardellach (carrer d'en Font, 1)
Preu: gratuït
Organitza: Secció d'Arts i Lletres
Col·labora: La Llar del Llibre
Data: 13/03/2025
Hora: 19 : 00
Localització: Fundació Bosch i Cardellach

La Secció de Ciència i Tecnologia organitza la xerrada-col·loqui:

Del transistor al qbit: una història amb molta quàntica

Amb Francesc Serra, catedràtic jubilat de la UAB i ex-Director del Institut de Microelectrònica de Barcelona; i Francesc Pérez, professor d’investigació de l’Institut de Microelectrònica de Barcelona (IMB-CNM, CSIC)

 
Amb la invenció del  transistor, a finals dels anys quaranta del segle passat, engega l’electrònica moderna. Una revolució tecnològica sense precedents, que alhora que feia més i més petits els circuits electrònics, feia també més i més gran el nostre món. I malgrat que el mateix transistor ja funcionava gràcies a la quàntica, ha estat quan la microelectrònica ha topat amb l’escala nano, que els fenòmens quàntics s’han fet omni-presents. Som al  bell d’una segona revolució electrònica. Què ha canviat? On ens durà? (veure cartell)

Dia: dimarts 18 de març de 2025
Hora: 19h
Lloc: Fundació Bosch i Cardellach (carrer d'en Font, 1)
Preu: gratuït
Organitza: Secció de Ciència i Tecnologia
Data: 18/03/2025
Hora: 19 : 00
Localització: Fundació Bosch i Cardellach