Titols i resum a tot arreu

La Secció d'Arts i Lletres, juntament amb el CRAE Centre de Recerca en Arts Escèniques de la UAB i Departament de Filologia Catalana de la UAB, organitzen el:


Cicle de Recerca Universitària Júnior


Fruit del vincle entre la Secció d'Arts i Lletres de la Fundació Bosch i Cardellach, el Centre de Recerca en Arts Escèniques de la UAB (CRAE-UAB) i el Departament de Filologia Catalana de la UAB, proposem un cicle de recerca universitària júnior per donar a conèixer la investigació que actualment es duu a terme en arts escèniques a la UAB per joves investigadors. El cicle està coordinat per Anton Carbonell. (veure cartell general)

El cicle constarà de les següents tres presentacions:

1) Guimerà i l’orientalisme: a càrrec de Mohamad Bitari
Dimecres, 2 d’abril de 2025, a les 19 h.
 
2) Rodoreda i el teatre: a càrrec de Xavier Serrat
Dimecres, 4 de juny de 2025, a les 19 h.
 
3) El teatre de Benet i Jornet: a càrrec de Clàudia Serra
Dimecres, 11 de juny de 2025, a les 19 h.

 

I/III: Guimerà i l’orientalisme

 

A càrrec de Mohamad Bitari, poeta, traductor, escriptor i periodista

Una interpretació de Mar i cel des de l'òptica de l'orientalisme invers, que permet una lectura inèdita i insòlita fins ara d'aquest clàssic de tots els temps.

Aquest estudi es basa en dues perspectives crítiques, l'orientalisme d'Edward Said i l’orientalisme i l’orientalisme invers de Sàdiq Jalal al-Àzem, ambdues provinents d'autors orientals, per arribar a una metodologia capaç de contribuir a l'anàlisi i la representació de l'altre oriental en el context del teatre català contemporani. Al teatre català ens trobem amb el que anomenaríem una «crisi de construcció», una construcció que en el teatre que es produeix avui a Catalunya —des del text fins a la direcció, l'escenografia i la música— genera una ficció que no s'acosta a la realitat, sinó que més aviat sembla pertànyer a un temps que no existeix. Aquesta construcció torna a reproduir mecanismes teatrals orientalistes i de fort poder que no necessitem per a la nostra representació de l'altre, simplement perquè aquesta construcció i aquests mecanismes obren una finestra al no-coneixement.

En aquest estudi pretenem arribar a una teoria que ens ajudi en el treball teòric, constructiu i pràctic quan creem una obra de teatre català que tracti o contingui elements orientals. Seguidament, analitzarem l'obra Mar i cel d'Àngel Guimerà per a poder desglossar en quines dimensions pot operar la visió orientalista. Finalment, posarem en contrast aquesta anàlisi amb revisions d’altres obres, que ens serviran de resultat pràctic i teòric per avançar en la recerca sobre altres llindars teatrals presents.
 

Mohamad Bitari és un poeta, traductor, escriptor i periodista palestí de Síria establert a Barcelona. Nascut al camp de refugiats palestins de Yarmouk a Síria. La seva família va fugir de la ciutat de Natzaret el 1948 (any de la Nakba) i es va instal·lar a Síria després de l'ocupació del nou Estat d’Israel a Palestina. Bitari és fundador d’Èter Edicions, especialitzada en traduccions de l’àrab al català i viceversa. Forma part del Comitè d'Escriptors Perseguits de la Fundació Pen Club a Catalunya, i treballa com a traductor de literatura catalana i literatura espanyola; també imparteix classes d'àrab a la Universitat Autònoma de Barcelona i col·labora habitualment amb institucions culturals per establir ponts entre Catalunya i el mon àrab. La seva formació en estudis teatrals l'ha portat a participar en espectacles del Teatre Nacional de Catalunya (Barcelona Calling Palestina), del Teatre Lliure (Síndrome de gel, obra creada per Clàudia Cedó i Mohamad Bitari) i a fer recerca sobre el teatre d'Àngel Guimerà. (veure cartell)

Dia: dimecres 2 d'abril de 2025
Hora: 19h
Lloc: Fundació Bosch i Cardellach (carrer d'en Font, 1)
Preu: gratuït
Organitza: Secció d’Arts i Lletres, CRAE Centre de Recerca en Arts Escèniques de la UAB i Departament de Filologia Catalana de la UAB

Comparteix

Activitats previstes