La Secció d'Arts i Lletres i Cineclub Sabadell organitzen el Cicle de Cinema:
Malgrat el franquisme (II)
La Fundació Bosch i Cardellach i Cineclub Sabadell programem, a partir del 29 d’abril i durant els mesos de maig i juny, el segon bloc del cicle Malgrat el franquisme al qual, com ja es va informar, projectarem quatre films que destaquen, malgrat les condicions desfavorables en què es van rodar, per la seva qualitat artística i per la seva remarcable personalitat, independentment de la seva orientació política. Es tracta, en aquest cas, de les dues darreres dècades de la dictadura, els anys seixanta i setanta, el que alguns van anomenar el Segon Franquisme.
En aquesta segona part, projectarem El verdugo (1961), de Luis García Berlanga, molt més que un al·legat contra la pena de mort, la implacable denúncia de la facilitat amb què l’home contemporani acaba cedint als condicionaments socials; La caza (1966), de Carlos Saura, des de les seqüeles de la Guerra Civil i el seu subsegüent paisatge moral a la destrossa del pas del temps sobre una suposada amistat i l’odi i la rancúnia que li són inherents; Tristana (1970), de Luis Buñuel, la versió de la novel·la homònima de Benito Pérez Galdós, molt diferent i substancialment superior al text original, i El espíritu de la colmena (1973), de Víctor Erice, entre la mirada desencisada a un poble castellà a meitats dels anys quaranta i l’assumpció de la complexitat de la reflexió artística, una de les millors pel·lícules espanyoles del segle XX. I, tal i com vam fer a la primera part del cicle, hi haurà una conferència introductòria, aquest cop sobre el cinema espanyol dels anys 60 i 70, a càrrec d’Esteve Riambau, historiador cinematogràfic i exdirector de la Filmoteca de Catalunya. (veure cartell) (veure programa)
Programa:
Dimarts 29 d'abril, a les 19h a la seu de la Fundació Bosch i Cardellach (carrer d'en Font, 1)
Conferència inaugural:
Malgrat el franquisme (anys 60 i 70). Metàfores i dissidències
A càrrec d'Esteve Riambau, historiador cinematrogràfic (veure cartell)
L'arribada de Manuel Fraga al Ministeri d'Informació i Turisme i de José María García Escudero a la Direcció General de Cinematografia va provocar canvis significatius en el cinema espanyol de principis dels seixanta. Malgrat el franquisme i que la taquilla estava encapçalada per Manolo Escobar i Paco Martinez Soria, també van sorgir els films dissidents del Nuevo Cine Español i l'Escola de Barcelona o l'obra mestra de Berlanga, El verdugo. A partir del 1969, la censura es va tornar a endurir i l'esgotament del Fons de Protecció va generar un cinema de baix pressupost amb l'erotisme i el terror com a gèneres principals. La dissidència també es va radicalitzar amb la militància clandestina o l'exili com alternatives de resistència fins a la mort del dictador. La prohibició de Viridiana el 1961 i la seva estrena, dues setmanes abans de les primeres eleccions democràtiques, delimiten aquest període.
Dijous 8 de maig a les 20h i a les 22:30h, als Cinemes Imperial
El verdugo (1961),
de Luis Garcia Berlanga
Presenta: Pere Cornellas
Dijous 15 de maig a les 20:00 i a les 22:30h, als Cinemes Imperial
La caza(1966),
de Carlos Saura
Presenta: Esteve Badia
Dijous 29 de maig a les 20h i a les 22:30h, als Cinemes Imperial
Tristana (1970),
de Luis Buñuel
Presentació: Antoni Dalmases
Dijous 5 de juny a les 20h i a les 22:30h, als Cinemes Imperial
El espíritu de la colmena (1973),
de Víctor Erice
Presentació: Gerard Marín
Informació pràctica:
Cada sessió té un cost de 6€ (gratuït per als membres de la Fundació Bosch i Cardellach i per als socis de Cineclub Sabadell). El cas dels membres de la Fundació Bosch i Cardellach hauran de presentar a la taquilla dels Cinemes Imperial les entrades que se'ls enviaran des de Secretaria.